Interview Willem Treep

Wie ben je?

Willem Treep

Hoe oud ben je?

45

Het tweede gesprek vanuit de Impact Commissie leverde een mooi gesprek op tussen Willem Treep en Stephan van Gelder. Willem vertelde uitgebreid over zijn eerste avontuur: Willem&Drees. In 2009 was hij samen met jawel Drees het duurzame voedselbedrijf gestart om consumenten toegang te geven tot lokale producten op de plekken waar ze eten kopen. Een roller coaster was het en uiteindelijk werden de activiteiten na tien jaar voortgezet door Ekomenu.

Na wat maanden van bezinning liep hij tegen de dames van The Food Line-up aan die originele en duurzame catering verder op de kaart wilden zetten. Velen van ons hebben dit kunnen proeven op het EO 20 jaar feest. Het zat er al vroeg in bij Willem om anderen te helpen. Hij volgde de studie Ontwikkelingseconomie in Wageningen, deed ontwikkelingssamenwerking in Honduras, alvorens hij ook zakelijk ‘eerlijk en beter’ op de kaart wilde zetten.

Ons doel is dat iedere euro extra omzet bijdraagt aan een betere wereld.

The Food Line-up wil mensen beter eten laten ontdekken. Met beter wordt bedoeld: geniaal lekker eten met goed voor mens, dier en milieu. Dat kan heel goed door het verkorten van de keten. Waarom niet een goed product van vakman en iets meer betalen in plaats van een goedkoop product van een multinational veraf? In 2019 was The Food Line-up de snelst groeiende cateraar van Nederland.

The Food Line-up is ook deelnemer van de B Corp track. Met Willem&Drees was hij al B Corp en sinds 2020 ook met The Food Line-up. B Corp is een organisatie en certificaat waarmee je de essentie van je bedrijf kan aangeven. The Food Line-up is een impact first bedrijf en verdient geld om daarmee nog meer positieve impact te maken. Het certificaat maakt scherp welke impact je hebt op de Sustainable Development Goals en helpt meteen helder te krijgen waar je nog stappen in kan en wil gaan zetten. Daarnaast kom je in een netwerk van like-minderbedrijven zodat je samen ook business kan bouwen. Het is impact gedreven en toch ook gewoon commercieel.

Door Corona is The Food Line-up flink veel omzet kwijtgeraakt. Het heeft er voor gezorgd dat het bedrijf even kon uitrusten om daarna de missie versneld verder na te streven. Het is zijn droom om in alle grote wereldsteden een The Food Line-up te hebben, zodat lokale chefs en cateraars op evenementen mensen beter eten kunnen laten ontdekken en daarmee de wereld beter eten te laten ervaren.

Wat zou je tegen ondernemers binnen EO willen zeggen wanneer het gaat om ondernemen met impact?

Vaak zie je dat ondernemers bezig zijn met omzet en geld verdienen. Als je dan eenmaal geld hebt verdiend, begint de behoefte te ontstaan om je Legacy voor de planeet en je nageslacht te realiseren. Hoe fijn is het, als je je geld al verdient met impact ondernemen. Ons doel is dat iedere euro extra omzet bijdraagt aan een betere wereld. Daarmee heb je én impact én business en dan hoef je niet later na te denken wat je toevoegt, dan doe je dat nu al, iedere dag weer.