Hoe gaan ondernemers om met de arbeidskrapte?

Loop door een winkelstraat en op bijna ieder raam hangt een briefje ‘personeel gezocht’. Het personeelstekort doet ondernemers de haren uit het hoofd trekken. Hoe ga je als ondernemer om met de krapte op de arbeidsmarkt? Daarover gaat aflevering 1 van het Ondernemersoog.

Het Ondernemersoog is een podcast- en blogserie waarvoor we de leden van de Entrepreneurs’ Organization stellingen voorleggen die ondernemers bezighouden. Dit keer dus over de krapte over de arbeidsmarkt.

In het onderzoek stelden we 3 vragen:

  1. Wat was afgelopen jaar de gemiddelde loonstijging in jouw bedrijf? 
  2. Hoeveel procent van de functies is op dit moment lastig in te vullen? 
  3. En hebben jullie andere manieren van belonen ingezet?

Vraag 1: Wat was afgelopen jaar de gemiddelde loonstijging in jouw bedrijf? 

Bij 59% van de respondenten was de loonstijging in 2022 zo’n 4 tot 8%. Je kan je daarbij afvragen of het loonstijging of inflatiecorrectie was. Inflatiecorrectie is iets wat eind 2022 om de hoek kwam kijken en het is niet iets wat direct bij de werkgevers terecht hoeft te komen. Je zou het ook op kunnen lossen met een eenmalige correctie. 

Uit veel reacties op ons onderzoek kwam naar voren dat als je bewust aandacht besteedt aan de cultuur binnen je bedrijf en andere voorwaarden dan alleen salaris, de kans verkleint op leegloop. Krijgt je personeel ergens anders meer betaald en denken ze dat het gras ergens anders groener is? Wijs hen dan op de cultuur binnen jouw bedrijf en, tussen neus lippen door, misschien ook dat die plek waar je duizend euro meer kunt verdienen een reden heeft voor zo’n uitzonderlijk hoog loon. Een tegenvallend werkklimaat bijvoorbeeld. 

‘Verkort je interne recruitmentproces’

We spraken met EO lid Wendy van Ierschot over het vinden van het juiste personeel. Wendy is founder van VIE People, een HR- bureau dat gespecialiseerd is in snelgroeiende bedrijven, veelal scale ups. Daar waar de lonen af en toe skyrocket in gaan.

Wendy geeft aan dat, wil je goed personeel kunnen vinden, de basis goed moet zijn. Fair betalen dus, focussen op ontwikkelkansen en zorgen voor een sterke en inspirerende cultuur. Als dat alles op orde is, ben je al een stap dichterbij bij het aantrekken van het juiste personeel. 

Vergeet ook niet dat je positionering op de arbeidsmarkt moet kloppen. Zorg dat je ‘etalage’ op orde is. 

Wendy adviseert om ook te kijken naar je interne recruitmentproces. Kan dat proces korter? De tijd tussen het plaatsen van de vacature en de daadwerkelijke arbeidsovereenkomst duurt vaak te lang. Kandidaten hebben vaak meerdere keuzes en uiteindelijk gaan ze met het eerste voorstel in zee. Zorg ervoor dat jij dat eerste voorstel bent. 

Vraag 2: Hoeveel procent van de functies is op dit moment lastig in te vullen?

Maar liefst 48% van de EO’ers antwoordden dat meer dan 20% van de functies lastig in te vullen zijn. Dat is bijna de helft van de ondernemers! Om toch de functies gevuld te krijgen gaan veel ondernemers ‘recruitertje’ spelen. Ook worden jonge mensen intern opgeleid. 

Een recruitmentbureau is een kanaal om mensen naar je toe te krijgen. Je kan je afvragen als het zo moeilijk is om mensen te vinden of de oplossing dan het recruitmentbureau is of je bedrijf aantrekkelijker maken.

Een ondernemer van Entrepreneurs’ Organization gaf in het onderzoek aan dat hij een oplossing vindt in het zijn van een erkent bedrijf via IND (De Immigratie- en Naturalisatiedienst). Een erkend referent via IND mag een verblijfsvergunning aanvragen voor bijvoorbeeld werknemers of studenten. Dan ga je dus je personeel uit het buitenland halen.

Doordat alle ondernemers in dezelfde vijver vissen, maak je deze hierdoor groter. Dit kan dus een hele interessante oplossing zijn.  

Een andere opnemer vindt een oplossing in het ‘ophakken’ van de vacature in kleinere stukjes. Dan heb je wel meer personeel, maar wel de juiste mensen met de juiste skills.

Vraag 3: Hebben jullie andere manieren van belonen ingezet?

Uit ons onderzoek blijkt dat ondernemers van Entrepreneurs’ Organization heel erg open staan voor andere manieren van belonen. 64% van de ondernemers antwoordden dat ze aan teamuitjes doen. Een teamuitje kan goed bijdragen aan de verbinding binnen het team. Teamleden leren elkaar kennen buiten het werk en vaak heeft dat een positieve invloed op de sfeer binnen de bedrijfsmuren. 

55% van de ondervraagden gaf aan aan hun werknemers te belonen met eenmalige bonussen. Iets wat eenmalig is en daardoor dus in de hand kunt houden. Ook drukt het niet direct op het salarishuis. Hybride of vanuit het buitenland werken is iets wat in de corona tijd is ontstaan en wat ook een manier van belonen is. De werknemer krijgt hierdoor het gevoel van vertrouwen wat weer goed is voor de bonding. 

37% van de ondernemers kozen het antwoord ‘wat anders’. Een reactie daarop is: We zijn hard op weg B-Corp te worden: elementen uit die transitie gebruik ik in de wervingsteksten.

B Corp staat voor Benefit Corporation. Het label B Corp is een certificering voor profit bedrijven die worden beoordeeld op de impact op sociale en milieuaspecten.

‘Verdriedubbel je opleidingsbudget’

Nils Clement, lid van Entrepreneurs’ Organization, startte in 2012 zijn bedrijf Euro Caps dat private label capsules maakt voor bekende koffiemachines zoals Dolce Gusto en Nespresso. Nils draait 130 miljoen euro omzet en heeft 300 man in dienst. 

Door in zijn bedrijf onder andere MBO en HBO trajecten aan te bieden ontwikkelen ze hun personeel. In de techniek is een groot personeelstekort, dus voor Euro Caps is het met name interessant voor hun technische hoek. Het aanbieden van deze trajecten is niet alleen interessant voor het bedrijf, maar ook voor het personeel. 

Je kan bij Euro Caps bij wijze van spreken zonder opleiding binnenkomen en jezelf omhoog werken. Nils zou ook eerder kiezen voor een doorstromer binnen zijn eigen bedrijf dan voor iemand van buitenaf als een functie gevuld zou moeten worden. Zijn resolute tip is dan ook; verdriedubbel je opleidingsbudget.

In de podcast praten we verder over dit onderwerp, gaan we dieper in op de 3 gestelde vragen én stellen we ons natuurlijk de vraag welke learnings er uit zijn te halen. 

Oud Radio 538 presentator Jente Kater (Voicebooking) praat hierover met Merlijn Mazairac van The Rookie Minds en Daniel Mulder van Up Events. Daarnaast hoor je gesprekken met Nils Clement van Euro Caps en Wendy van Ierschot van VIE People.

Klik hier om op Spotify te luisteren, en hier op iTunes. Liever via YouTube? Klik dan hier.