’Ai komt als een olietanker op mijn bedrijf af’

Ai is hier en de ontwikkelingen gaan snel. Heel snel. Maar wat gaat het betekenen voor ondernemers? Wat zijn de kansen en bedreigingen?

In deze 4e podcast van Ondernemersoog bespreken we hoe je als ondernemer omgaat met Ai en delen we ervaringen. 

Het Ondernemersoog is een podcast- en blogserie waarvoor we de leden van de Entrepreneurs’ Organization 3 vragen stellen over onderwerpen die ondernemers bezighouden.

In het onderzoek stelden we 3 vragen:

  1. Wat gaat Ai betekenen voor jouw bedrijf?
  2. Hoe volg je de ontwikkelingen op het gebied van Ai?
  3. Welke afdeling gaat of is al aan de slag met Ai?

Vraag 1: Wat gaat Ai betekenen voor jouw bedrijf?

93% van de ondervraagden ziet Ai vooral als een kans. En de minderheid, 7%, ziet Ai als een bedreiging.

Ai watcher Robert van der Zwart over de ontwikkelingen

Robert van der Zwart is ondernemer met een passie voor techniek en innovatie. Hij is specialist in het strategisch inzetten van Ai. Hij spreekt regelmatig op bijeenkomsten over de inzet van Ai en heeft een podcast over Ai voor de Entrepreneurs’ Organization.

 Robert volgt de ontwikkelingen op de voet en vindt dat je de komst van Ai moet omarmen en ermee moet experimenteren. Als je dit niet doet gaat het je overvallen op een later moment. Het is nog niet nodig om in paniek te raken. Robert positioneert Ai als co-piloot, als hulpmiddel. Je kan het vergelijken met de komst van internet in de jaren 90.

Voor ondernemers is het nu belangrijk om een visie te ontwikkelen voor jezelf hoe je Ai kan inzetten binnen je bedrijf.

Vervolgens moet je nadenken over hoe je kan het implementeren in je strategie.

Vraag 2: Hoe hou je de ontwikkelingen bij op het gebied van Ai?

Uit onderzoek onder de EO’ers geeft ruim 70% aan dat ze veel lezen en/of webinars volgen. Bijna 45% vindt het genoeg om hun ogen en oren open te houden.

Wil je met Ai aan de slag en wil je weten hoe? 

Ai-watcher Robert van der Zwart vertelt het in de 4e aflevering van de podcast Het Ondernemersoog.

Kjeld Piek maakt succesvol gebruik van Ai 

Kjeld Piek is co-founder van het marketing automation bedrijf Clever Strategy. Hij heeft al meerdere succesvolle cases afgerond die met Ai te maken hebben. 

Volgens Kjeld is het bij Ai belangrijk om eerst te bedenken wat de strategie en de doelstelling is om vervolgens je de juiste afdelingen binnen je bedrijf erbij betrekken.

Kjeld heeft de mensen binnen z’n team zelf kennis op laten doen en de technologie laten ontdekken. Hierdoor ging het proces wel trager maar HR technisch gezien is het wel heel gunstig, omdat je mensen voor een lange tijd aan je bindt.

Vraag 3:  Welke afdeling gaat of is al aan de slag met Ai?

Maar liefst 62% van de ondervraagden antwoordde ‘marketing’. Bijna 44% heeft z’n development afdeling erop gezet.

Andere EO’ers deelden hun eigen ervaringen in ons onderzoek. 

Zoals Youri Boekelman van The Fully Bookers

Met Ai kunnen we handmatig controle werk in de toekomst automatiseren. Hierdoor kunnen we meer klanten bedienen met hetzelfde aantal FTE.

Maarten Verhey van GIG.nl is al volop aan het experimenteren met Ai om hun processen te verbeteren en op productiviteit en creativiteit verder te ontwikkelen.

Olaf Arkauer van SUITE702 gebruikt Ai voor copy in mails, social posts en persberichten. Maar ook algemene voorwaarden. Daarnaast hebben ze ook al geëxperimenteerd met beeld van collecties die nog niet beschikbaar waren voor shoots.

Boekentips

Merlijn Mazairac heeft weer boekentips over dit onderwerp op een rijtje gezet:

In de podcast praten we verder over dit onderwerp, gaan we dieper in op de 3 gestelde vragen én stellen we ons natuurlijk de vraag welke learnings er uit zijn te halen. 

Oud Radio 538 presentator Jente Kater (Voicebooking) praat hierover met Merlijn Mazairac van The Rookie Minds en Daniel Mulder van UP Events. Daarnaast hoor je de gesprekken met Kjeld Piek van Clever Strategy en Ai watcher Robert van der Zwart.

Klik hier om op Spotify te luisteren, en hier op iTunes. Liever via YouTube? Klik dan hier.