’Ik worstel met het neerzetten van de juiste bedrijfscultuur’

Ieder bedrijf heeft een bedrijfscultuur, zelfs als deze niet is gedefinieerd. Maar hoe zet je je bedrijfscultuur neer? En nog belangrijker, hoe geef je de bedrijfscultuur mee aan jouw medewerkers?

In de 5e podcast van Ondernemersoog praten we over bedrijfscultuur, wat het eigenlijk precies is en het neerzetten ervan.

Het Ondernemersoog is een podcast- en blogserie waarvoor we de leden van de Entrepreneurs’ Organization stellingen voorleggen die ondernemers bezighouden. 

In het onderzoek stelden we 3 vragen:

1. Kunnen jouw medewerkers jullie cultuur gemakkelijk omschrijven?

2. Welke obstakels heb je tot nu toe ervaren bij het implementeren of behouden van de gewenste bedrijfscultuur?

3. Wat vind jij het lastigste aan het bouwen van een bedrijfscultuur?

Vraag 1: Kunnen jouw medewerkers jullie cultuur gemakkelijk omschrijven?

  • 69% van de ondervraagden zegt dat zijn of haar medewerkers de bedrijfscultuur gemakkelijk kunnen omschrijven.
  • 28% antwoordt ‘Niet iedereen’.
  • 3% zegt dat de bedrijfscultuur niet omschreven kan worden door de medewerkers.

Frank de Goede – Conxillium

Frank de Goede is directeur van Conxillium, een bedrijvengroep gespecialiseerd in hoogwaardige software.

Hij heeft met z’n business partner Gerton Lusink een buy and build strategie gedaan waarvan ze van acht naar drie bedrijven zijn gegaan. Een grote fusie dus. Een fusie gaat vaak mis doordat verschillende bedrijfsculturen bij elkaar komen en niet met elkaar matchen. Daarom spraken we met hem over hoe zij succesvol fuseerden.

Gaandeweg de fusie leerde Frank en daarop speelde hij in. De kernwaarden van de bedrijven leken gelukkig heel erg op elkaar. Ze geloofden beiden in de kracht van ‘samen’, maar de uitingen verschilde wel, dus dat was zoeken.
Er zaten bedrijven bij die tientallen jaren oud waren, die moesten ingemasseerd worden en extra aandacht krijgen. Het is een natuurlijk proces geweest. 

Frank zou aanraden om een vast ritme van werken te creëren waardoor je structureel aan dit thema blijft werken. Het is een ongoing business waar je tijd en energie in moet blijven steken.

Vraag 2: Welke obstakels heb je tot nu toe ervaren bij het implementeren of behouden van de gewenste bedrijfscultuur?

Uit onderzoek onder de EO’ers geeft de meerderheid, 35,9%, aan dat zij moeilijkheden ondervinden bij bij het communiceren van cultuurwaarden naar medewerkers. Daarnaast zegt 33,3% van de ondernemers dat er een gebrek is aan betrokkenheid of enthousiasme van de medewerkers. Wil je de rest van de uitslagen horen? Luister de podcast hier

Tom van der Lubbe maakt gebruik van vernieuwend besturingsmodel holacracy

Tom van der Lubbe is founder van Viisi, Nederlands grootste hypotheekadviseur voor hoger opgeleiden. Viisi is de eerste financiële organisatie in de wereld die het vernieuwende besturingsmodel holacracy heeft ingevoerd en één van de weinige organisaties die haar gehele organisatiestructuur open heeft staan voor iedereen die daarin geïnteresseerd is. 

Holacracy is een sociaal organisatiemodel bedacht door Brian Robbertson, gericht op taakverdeling, hiërarchie en besluitvorming. Het doel is het bedrijf (terug) geven aan alle medewerkers.

Tom vindt dat holacracy een hele natuurlijke manier is van het hebben van een organisatiestructuur. Ze voerde holacracy niet vanaf de start omdat alles in het begin automatisch ging. Ze zijn met vier oprichters, voor hen was de grootste motivatie om ondernemer te worden dat ze niet gemicromanaged worden door anderen. Dus als je bedrijf zelf gaat groeien, voorkom je dat dit gebeurt.


Toen we startten met holacracy was het onwennig, er waren voor- en tegenstanders.
Ze hebben in het bedrijf geen titels, dat betekent geen functies. Iemand die wegging miste het hebben van een titel en is daarom weggegaan.
Leiders missen ze niet omdat ze een rotatie systeem hebben, waarbij de verantwoordelijkheid steeds verschuift. Dit creëert wederzijds begrip en respect. 

Als je geïnteresseerd bent in holacracy kan je altijd aansluiten bij een holacracy meeting bij Viisi.

Vraag 3: Wat vind jij het lastigste aan het bouwen van een bedrijfscultuur?

Andere EO’ers deelden hun eigen ervaringen in ons onderzoek. 

Zoals Louise Verschuren van Wuzzon. Zij vindt het lastig om dezelfde connectie op te bouwen met internationale freelancers als met de vaste medewerkers. 

Daarnaast heeft ze moeite met het vinden van de juiste  verhouding van een Nederlands basis team met specialisten en de internationale medewerkers.

Thomas Paardekoper van Paardekooper vindt het lastig om de bedrijfscultuur continue levendig houden; het blijven herhalen en visueel laten terugkomen. Ook is het lastig om ervoor te  zorgen dat iedere keuze die wordt gemaakt is gebaseerd op de bedrijfscultuur.

Michael Kooistra van Mindset Studios gaf in het onderzoek aan het lastig te vinden dat door het bouwen een bedrijfscultuur, erachter te komen dat niet iedereen meer past binnen je organisatie

Harm Koningen van Debo Projects deelde dat hij het lastig vind om iedereen net zo enthousiast te krijgen en te laten voelen alsof het hun eigen onderneming is.

Boekentips

Merlijn Mazairac heeft weer boekentips over dit onderwerp op een rijtje gezet:

Boekentips

In de podcast praten we verder over dit onderwerp, gaan we dieper in op de 3 gestelde vragen én stellen we ons natuurlijk de vraag welke learnings er uit zijn te halen. 

Oud Radio 538 presentator Jente Kater (Voicebooking) praat hierover met Merlijn Mazairac van The Rookie Minds en Daniel Mulder van UP Events. Daarnaast hoor je de gesprekken met Frank de Goede van Conxillium en Tom van der Lubbe van Viisi.

Luister Het Ondernemersoog op Spotify, Apple Podcasts of YouTube