Hoe werk ik meer aan mijn bedrijf in plaats van er in?

Veel ondernemers worstelen met het feit dat ze meer aan hun bedrijf willen werken in plaats van er in. Hoe maak je hier voldoende tijd voor?  We praten erover in de tweede aflevering van de podcast het Ondernemersoog.

Het Ondernemersoog is een podcast- en blogserie waarvoor we de leden van de Entrepreneurs’ Organization stellingen voorleggen die ondernemers bezighouden. Dit keer dus over de krapte over de arbeidsmarkt.

In het onderzoek stelden we 3 vragen:

  1. Lig je wel eens wakker van het feit dat je meer aan je bedrijf wilt werken in plaats van er in?
  2. Waardoor lukt(e) het niet om aan je bedrijf te werken
  3. Welke acties heb je genomen om meer aan je bedrijf te werken?

Verschil tussen aan en in je bedrijf werken

Er is een verschil tussen aan en in je bedrijf werken. Aan je bedrijf werken is werken aan de droom die je hebt. Door dit te doen zal je bedrijf groeien. In je bedrijf werken is werk doen wat je ook kan uitbesteden aan personeel.
Als je stopt met in je bedrijf werken zal je letterlijk en figuurlijk afstand moeten doen van de dagelijkse gang van zaken zodat je kan werken aan de lange termijn doelen. Je zal goed personeel moeten aannemen en vertrouwen in hen hebben.

Naast de 3 vragen die we stelden aan de ondernemers, legden we hen ook een stelling voor; ‘ik zou meer aan mijn bedrijf moeten werken’.
22% antwoordden volmonding ‘ja’, waarmee ze dus zeggen dat ze meer aan hun bedrijf willen werken. Een dikke 34% zit in een transitie en maar een kleine 10% van zegt ‘nee joh, niks aan de hand, gaat lekker’.

Vraag 1: Lig je wel eens wakker van het feit dat je meer aan je bedrijf wilt werken in plaats van er in?

Maar liefst 78% van de ondervraagden zegt wel eens wakker te liggen van het feit dat ze liever aan hun bedrijf willen werken in plaats van er in

Vaak gaat het mis bij het durven loslaten, jij weet het tenslotte beter en jij bent degene die het al tien keer heeft gedaan, maar om echt aan je bedrijf te kunnen werken moet je goed personeel aannemen en vertrouwen in hen hebben.

Daarnaast moet je niet alleen geestelijk afstand nemen maar ook fysiek. Uit praktijk is gebleken dat als je niet op kantoor bent, veel problemen er niet zijn.

Serial entrepreneur Maaike Dekkers

Maaike Dekkers startte na haar studie economie, haar carrière als consultant bij McKinsey. Daarna richtte ze SilverFit op, waar ze na 12 jaar het management neerlegde. Inmiddels heeft ze 4 bedrijven aangekocht en is ze dagelijks actief als CEO van deze bedrijvengroep. Omdat Maaike meerdere bedrijven heeft weet ze als geen ander hoe je aan je bedrijf moet werken in plaats er in. Deze keuze heeft ze bewust gemaakt; stapje voor stapje heeft ze taken afgestoten en overgedragen aan experts. 

Ze is alleen nog maar bezig met waar het bedrijf naar toe moet en niet met operationele dingen. Serial entrepreneur Maaike maakt uitzonderingen voor projecten. Iets wat een kop en staart heeft, zoals het zoeken van een nieuw pand. 

Er zijn momenten dat ze expres haar hand niet reikt, maar er zijn ook momenten waarop ze dat wel doet. Dit doet ze wanneer ze het gevoel heeft dat het mis zou kunnen gaan en wanneer ze de uitkomst belangrijk vindt voor de richting van het bedrijf. Dan haakt ze even aan.

Haar tip zou dan ook echt zijn; neem goede mensen aan. Maaike durft dan ook wel te zeggen dat op alle vakgebieden haar mensen nu fundamenteel beter zijn dan zijzelf. 

Vraag 2:  Waardoor lukt(e) het niet om aan je bedrijf te werken 

Bijna 48% van de EO’ers geeft aan moeite te hebben met het werken aan hun bedrijf doordat ze te impulsief of teveel bezig zijn met de waan van de dag. Op de gedeelde tweede plek staat dat het lastig blijft om goede werknemers te vinden. In de eerste aflevering van het Ondernemersoog spraken we over dit onderwerp en lieten we deskundigen aan het woord.

Het andere antwoord wat op de tweede plek staat is dat de ondernemers vinden dat werknemers teveel op hen/haar leunen.

Wil je weten wat er op de 3e en 4e plek stond? Je hoort het in de 2e aflevering van de podcast Ondernemersoog.

Specialist in het laten groeien van scale-ups; Bart van Nol

Bart is CEO en mede-eigenaar van Scaleup Company. In 1999 richtte hij o.a. het succesvolle fieldmarketingbureau Pepperminds op en sindsdien is hij als eigenaar of coach betrokken bij de groei van meer dan tweehonderd scale-ups.

Volgens Bart is aan je bedrijf werken dat je eigenlijk weinig tot vrijwel niet meer nodig bent in de dagelijkse business. Daardoor krijg je de ruimte om je ambities te verwezenlijken. Tijd en ruimte is essentieel voor groei en ontwikkeling.

Als geen ander kan Bart concrete tips geven over hoe je meer aan je bedrijf kan werken in plaats van er in.

Vraag jezelf af wat precies je rol is. En hoeveel verschillende rollen heb je eigenlijk? Als je dit jezelf afvraagt kom je er misschien wel achter dat je veel te veel rollen hebt en bepaalde rollen los moet laten. Je kan er ook voor kiezen om rollen een bepaalde periode op je te nemen. Het plannen van rollen dus. 

Maak voor jezelf duidelijk wat je nou precies aan het doen bent en zorg ervoor dat je ambitie helder is. Zorgen de mensen die je om je heen hebt verzameld ervoor dat je dat je deze ambities waar kan maken? Zo niet, dan zal je andere mensen om je heen moeten verzamelen. Als je echt wilt groeien moeten de dagelijkse processen zonder jou kunnen. 

Als je het lastig vindt om dit alles in gang te zetten moet je geforceerd afstand nemen. Door bijvoorbeeld een reis te plannen van minstens 4 weken.

Net als het plannen van rollen kan je ook de dagen om aan je bedrijf te werken, plannen. 

Je kan er ook een spel van maken om uit je bedrijf te komen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de helft van je uren door andere mensen in te laten vullen. En als dat aan het einde van het kwartaal is gelukt, dan ga je dat vieren. 

Vraag 3: Welke acties heb je genomen om meer aan je bedrijf te werken?

Een van de meest opvallende antwoorden uit het onderzoek was lid worden van Entrepreneurs’ Organization. De ondernemers zien dit als een life changing moment in hun ondernemersleven. Door o.a. maandelijks samen te komen in forum groepen, delen ze maandelijks hun ups- en downs, zowel zakelijk als persoonlijk. Deze maandelijkse reflectie zien ze als heel confronterend en vooral leerzaam. Daarnaast werkt het horen van andere ervaringen van ondernemers verhelderend. 

Zo’n forum bestaat uit gemiddeld 8 tot 10 personen. Waarin mensen uit zeer uiteenlopende branches samenkomen. Dat maakt het juist zo interessant: het maakt niet uit in welke branche je werkt of wat je doet, uiteindelijk lopen alle ondernemers tegen dezelfde problemen aan en door ervaringen van mensen uit die verschillende takken van sport te horen, krijg je enorm verfrissende inzichten.

Coaching en personeel aannemen was ook een veelgenoemd antwoord. Zo antwoordde Arno Vis van Openprovider dat hij graag nog meer seniors wilt aannemen in leidinggevende posities in plaats van jong talent zodat de mix in zijn bedrijf beter wordt. 

Een opvallende reactie was ‘ik kreeg een kind, dus ik moest wel loslaten’. Jeroen Decker van Phase 01 zegt vaak ‘ik train hier commando’s, geen soldaten’. Met andere woorden iedereen kent z’n verantwoordelijkheden en is zijn of haar eigen baas.

Boekentips

Merlijn Mazairac heeft weer boekentips over dit onderwerp op een rijtje gezet:

In de podcast praten we verder over dit onderwerp, gaan we dieper in op de 3 gestelde vragen én stellen we ons natuurlijk de vraag welke learnings er uit zijn te halen. 

Oud Radio 538 presentator Jente Kater (Voicebooking) praat hierover met Merlijn Mazairac van The Rookie Minds en Daniel Mulder van UP Events. Daarnaast hoor je gesprekken met Bart van Nol van Scaleup Company en serial entrepreneur Maaike Dekkers.

Klik hier om op Spotify te luisteren, en hier op iTunes. Liever via YouTube? Klik dan hier.