’Never waste your own crisis – When shit hits the fan, hoe reageer jij dan als ondernemer?’

Wanneer je bedrijf in een crisis komt, hoe reageer jij dan als ondernemer?

In deze 3e podcast van Ondernemersoog bespreken we hoe ondernemers omgaan met een crisis in hun bedrijf. En bovenal wat je kan leren van een crisis. We praten erover in de derde aflevering van de podcast het Ondernemersoog.

Het Ondernemersoog is een podcast- en blogserie waarvoor we de leden van de Entrepreneurs’ Organization stellingen voorleggen die ondernemers bezighouden. Dit keer dus over de krapte over de arbeidsmarkt.

In het onderzoek stelden we 3 vragen:

1. Hoe reageer jij als het mis lijkt te gaan?

2. Wat heb je gedaan om je ergste bedrijfscrisis te lijf te gaan?

3. Welke learnings nam je mee?

Vraag 1: Hoe reageer jij als het mis lijkt te gaan?

  • Bijna 58% van de ondervraagden blijft rustig en overlegt.
  • 30% stormt er al regelend op af.
  • Ruim 12% van de ondernemers moet eerst even op gang komen. 

Ondernemer David van Hartskamp werd binnen een paar weken marktleider in een nieuwe branche

David van Hartskamp, founder en CEO van Lead Healthcare kwam door Covid terecht in een grote crisis. David studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen en kreeg vanuit zijn studie al te maken met de zorg.

Twee jaar na het afronden van zijn studie startte hij in 2006 vanuit zijn 1-kamer appartement het HR bedrijf Lead Healthcare. Inmiddels heeft Lead Healthcare meer dan 500 werknemers en een grote groep zzp’ers waar zij mee samenwerken.

Zoals veel bedrijven kwam het bedrijf van David tijdens Covid terecht in een crisis. Doordat ze hun eigen personeel moesten gaan testen, kwam hij op het idee om sneltesten te gaan inkopen. Vervolgens werd Covid nog groter en ging de reguliere zorg dicht. Dit zorgde ervoor dat het zorgpersoneel van David geen opdrachten had, maar wat David wel had, waren Covid testen. Hierdoor kwam David op het idee om een teststraat te beginnen. 

Veel mensen waren enthousiast, andere mensen op kantoor lagen wakker van zijn beslissing.

Binnen no time was Lead Healthcare met 130 vestigingen marktleider. David was een bedrijf aan het bouwen zonder enig voorbeeld van hoe het zou moeten, een sprong in het diepe. Maar hij had geen keuze omdat er geen inkomsten binnenkwamen, dus werd de teststraat rondom de bedrijfsvilla gebouw. Hij zat er dus letterlijk middenin.
Als hij nu terugkijkt op die periode heeft hij nergens spijt van. David heeft de crisis beleefd als spannend en leerzaam. Hij is destijds op zoek gegaan naar een andere inkomstenstroom en dat is gelukt.

Als hij een tip mee zou moeten geven aan een bedrijf die in een crisis terechtkomt; probeer rustig te blijven, roep je kernteam bij elkaar en ga niet als ondernemer in je eentje handelen. Blijven overleggen met elkaar en hou je keuzes dicht bij jezelf en je onderneming.

Vraag 2: Wat heb je gedaan om je ergste bedrijfscrisis te lijf te gaan?

Uit onderzoek onder de EO’ers geeft bijna 63% aan dat hij/zij duidelijke doelen heeft gesteld om zijn/haar ergste bedrijfscrisis te lijf te gaan. Bijna de helft, 45%, heeft het team gereorganiseerd. Een deel van de ondernemers, bijna 38%, heeft de overhead significant gereduceerd.

Wil je weten wat er op de 4e en 5e plek stond? Je hoort het in de 3e aflevering van de podcast Ondernemersoog.

Kirsten Goes verloor haar vader, maar ‘won’ een bedrijf

De vader van Kirsten Goes van TwoBirds Company had toen hij overleed in 2004, een recruitmentbureau met 2 vestigingen. Kirsten was destijds 26 jaar. Ze had geen ondernemerservaring maar nam wel het bedrijf van haar overleden vader over. Binnen een maand kwam ze erachter dat het in een crisis zat.

Aan de buitenkant zag het bedrijf eruit als een succesvol bedrijf, maar dat was het niet. Daarnaast ontsloeg ze 1 van de 2 directeuren en ze kwam erachter dat ze de verkeerde had ontslagen. De directeur die overbleef vond dat ze het ontslag met hem had moeten overleggen, met als gevolg een enorm moeizame band dus Kirsten en de overgebleven directeur.

Uiteindelijk heeft Kirsten de overgebleven directeur ontslagen, het bedrijf winstgevend gemaakt, de omzet verviervoudigd en in 2019 succesvol verkocht.

Door dit hele proces kwam ze erachter dat er niets zo belangrijk is als iemand die naast je staat, een rechterhand waarmee je kan lezen en schrijven. Haar learning werd haar nieuwe huidige bedrijf; TwoBirds Company.

Een bedrijf dat ondernemers helpt met het vinden van zijn of haar rechterhand.

Vraag 3: Welke learnings nam je mee?

De helft van de ondervraagden antwoordden ‘Mijn team is geweldig’ en 40% kwam verder met advies/hulp van buitenaf. Andere EO’ers deelden hun eigen ervaringen in ons onderzoek.

Zoals Edwin de Jonge van Timetohire. Edwin zei: “geloof in jezelf en je team – investeer in het aannemen van A -players en als het moeilijker wordt iets te verkopen, investeer dan in sales en marketing, in plaats van op je geld te gaan zitten.”

Marieke de Koning van De Reclamefabriek vond de crisis ook een kans. Een goede evaluatie en doorzettingsvermogen hielpen haar om van een crisis te leren.

Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing heeft tijdens Covid een snelle omslag gemaakt van live naar online events en daar een succes van gemaakt.

Boekentips

Merlijn Mazairac heeft weer boekentips over dit onderwerp op een rijtje gezet:

In de podcast praten we verder over dit onderwerp, gaan we dieper in op de 3 gestelde vragen én stellen we ons natuurlijk de vraag welke learnings er uit zijn te halen. 

Oud Radio 538 presentator Jente Kater (Voicebooking) praat hierover met Merlijn Mazairac van The Rookie Minds en Daniel Mulder van UP Events. Daarnaast hoor je de gesprekken met Kirsten Goes van TwoBirds Company en David van Hartskamp, van Lead Healthcare

Klik hier om op Spotify te luisteren, en hier op iTunes. Liever via YouTube? Klik dan hier.