Interview Marieke de Koning

Wie ben je?

Marieke de Koning

Hoe oud ben je?

52

Bedrijven:

De Reclamefabriek /  Smart Content Creator

Mariek de Koning leidt samen met haar compagnon Erik van de Kleut het reclamebureau De Reclamefabriek en een software ontwikkelingsbedrijf Smart Content Creator. 

De Reclamefabriek is een reclamebureau met zo’n 30 gepassioneerde professionals, dat volop inzet op innovatie voor de wereld van morgen. Door creativiteit te combineren met door hun zelf ontwikkelde geavanceerde software oplossingen, bieden zij hun klanten de mogelijkheid om zowel mét als zonder hun hulp, creatieve reclamematerialen te creëren op een snelle, efficiënte en kosteneffectieve manier.

De Reclamefabriek werkt zowel voor retailers als voor groot MKB-klanten, waaronder bekende namen als; ALDI, Praxis, Lampidee, Makro, Bol.com, Bauhaus, RAI Amsterdam, Justlease en Subway.

Smart Content Creator is software waarmee de klant zelf professionele reclamematerialen kan maken, zonder tussenkomst van een bureau. Binnen een paar klikken maak je met deze online tool, huisstijlproof content, voor online én print. Met als voordeel schaalbaar groeien en 24/7 zichtbaar zijn.

Wat was voor jou de beweegreden om lid te worden van EO?

Ongeveer vijf jaar geleden maakten we min of meer een keerpunt mee. We beseften dat er echt veranderingen nodig waren. Wij besloten om hulp van buitenaf te zoeken en dit vonden wij bij business coach Taco Oosterkamp. Hij organiseerde destijds een mastermind met andere ondernemers. Naast het feit dat Taco ons coachte, kwamen we ook elke twee maanden, twee dagen samen met andere ondernemers onder zijn begeleiding. Dit maakte deel uit van een jaarprogramma dat we twee jaar lang volgden. Na het tweede jaar merkten we dat we veel te bieden hadden aan nieuwe ondernemers die zich bij de mastermind aansloten, maar dat wij zelf het gevoel hadden ‘stil’ te staan. Wij zijn op advies van Taco uit de mastermind gestapt, maar werden nog wel op afstand gecoacht door Taco die inmiddels naar Zuid-Amerika was geëmigreerd.

Ik vertelde toen aan Erik dat ik het sparren met andere ondernemers miste en dat ik het waardevol vond om mijzelf te blijven ontwikkelen. Op dat moment was mijn neef Maurice Wenneker al lid van EO, en hij zei tegen me: “Mariek, dat is echt iets voor jou, sluit je aan.” Tegelijkertijd kwam ik ook met EO in aanraking door Viviënne via de NextWoman. Ik kreeg een uitnodiging voor het damesdiner van EO in Den Haag bij het Mauritshuis. Dat was niet alleen heel gezellig, maar ik realiseerde me tijdens dit evenement dat dit precies was wat ik zocht. Dus besloot ik om lid te worden.

Wat is je grootste zakelijke succes?

De keuze die wij hebben gemaakt om naast creativiteit ook volop in te zetten op techniek, middels softwareontwikkeling. Het resultaat daarvan is dat wij niet alleen wij veel sneller en efficiënter kunnen werken, maar ook onze klanten. Dit bespaart tijd en geld, wat weer aantrekkelijk is voor onze klanten. Deze combinatie, die niet door veel reclamebureaus wordt omarmd, heeft ons een unieke positie in de markt opgeleverd. Daar ben ik heel trots op.

Kun je ook een dieptepunt benoemen?

Ja, zeker. Dat is zo’n vijf jaar geleden. De Reclamefabriek bestaat zo’n 14 jaar. In de eerste 8 of 9 jaar hebben we keihard gewerkt, voortdurend in de weer voor onze klanten. We hebben het bureau laten groeien, maar we waren onszelf aan het uitputten. Op een gegeven moment kom je op een punt waarop je je afvraagt, vind ik dit nog wel leuk? Dat was het moment waarop we besloten dat we hulp nodig hadden, en zo kwamen we bij Taco terecht. Dat bracht echt een omslag in ons denken en handelen. We zijn serieuzer met ons bedrijf aan de slag gegaan en hebben een uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd, wat resulteerde in de oprichting van Smart Content Creator. We zijn steeds meer gaan focussen op hoe we écht relevant kunnen zijn voor de markt, in plaats van, van project naar project te rennen. Wanneer je opgebrand raakt, verlies je het plezier, vooral bij een bureau waar het draait om mensen en energie is het belangrijk om goed op jezelf te blijven passen.

De belangrijkste les is dat het van groot belang is om aan je bedrijf te werken en vooral niet te veel in je bedrijf te werken.

Wat is je grootste les geweest?

De belangrijkste les is toch wel geweest dat het van groot belang is om aan je bedrijf te werken en vooral niet te veel in je bedrijf te werken. Ik denk dat dit ook inherent is aan het werk dat wij doen. Het maken van creatief werk blijft het allerleukste om te doen. Het meedenken met een klant over een campagne en vervolgens dat werk creëren. Echter, wanneer je van campagne naar campagne rent, is het lastig om daarnaast ook het bureau te laten groeien. Daarom denk ik dat de grootste les is naast meerwaarde te bieden voor je klanten, ook de tijd te nemen om in alle rust na te denken over de strategie van je bedrijf. De markt verandert namelijk ontzettend snel, zeker nu met alle ontwikkelingen op het gebied van AI. Je moet kort op de bal zitten, en dat kan alleen als je daarvoor de rust en de tijd neemt.

Hoe heeft EO voor jou tot nu toe zijn meerwaarde kunnen bewijzen?

Ik ben groter gaan denken! Daarnaast vind ik het ook heel prettig dat je door de structuur van het EO-programma wordt gedwongen, elke maand te reflecteren en echt na te denken over wat me bezighoudt. Zeker als ondernemer ben je altijd in beweging, altijd op zoek naar nieuwe dingen, nieuwe kansen, noem maar op. Er is altijd wel iets waar je achteraan kunt rennen. Door de strakke opzet van het programma dwingt het je om na te denken en de juiste keuzes te maken. Ik vind ook dat je heel snel de diepte ingaat. En je bouwt snel een vertrouwensband op met je mede-forum genoten.

Wat is voor jou het meest waardevolle dat je aan EO hebt overgehouden?

Wat ik er het meest aan heb overgehouden, is dat ik bewust de tijd neem om na te denken. In mijn karakter zit namelijk de neiging om maar door te rennen. Nu word ik gedwongen om stil te staan en na te denken over de keuzes die ik het beste kan maken. En dat geldt niet alleen zakelijk, maar natuurlijk ook privé. Dat vind ik heel fijn.